indiareis 2018

In 2018 ging de studiereis van de smcr naar India. Op Koningsdag vertrokken 19 studenten en één wetenschappelijk begeleider (Peter Klok) rond 07:00 uur vanaf Nijmegen. Gelukkig begon de drukte nog niet zo vroeg en waren we op tijd bij Schiphol. Na een vlucht van ongeveer 7 uur kwamen we rond middernacht aan in New Delhi. Direct toen we het vliegveld uit liepen voelden we de hitte al, het was zo laat nog ongeveer 35°C. Gelukkig hoefden we nog maar een dag of 20 in deze hitte door te brengen...

Aangezien we aankwamen op een vrijdag hadden we eerst een weekend vrij. Op zaterdag vertrokken we naar Agra, de stad waar de Taj Mahal ligt. Deze trip hebben we afgelegd met een lokale trein, een hele ervaring op zich. Veel lokale bevolking wist niet wat hen overkwam, velen wilden ook eenpraatje met ons maken.

De planning was om zondag de Taj Mahal te bezoeken. We hoorden dat het de moeite waard is erg vroeg op te staan zodat er nog weinig toeristen zijn. Veel van ons hebben dus ook de wekker erg vroeg gezet om wakker te worden voor zonsopgang. Het was zeker de moeite waard!

Na dit weekend stonden op dinsdag de eerste instituten gepland: het National Physical Laboratory en de University of Delhi. Een enorm verschil met de instituten in Nederland. Al snel vlogen we naar Calutta waar we in het weekend de Sundarbans gingen bezoeken. Een prachtig natuurgebied dicht bij Bangladesh. Naast deze leuke activiteit bezochten we natuurlijk ook hier weer veel instituten, waaronder het Variable Energy Cyclotron Centre. Dit is een overheidsinstelling waar we niet zo maar naar binnen mochten. Speciaal voor dit instituut hadden we speciale visa aangevraagd, geen toeristenvisa, zodat we hier welkom waren.

Tot slot vlogen we naar de laatste stad Bangalore waar we nog ruim een week hadden. Veel deelnemers waren al flink uitgeput van de hitte en het drukke schema. Desalniettemin zijn we allemaal veilig thuis gekomen.

Zoals ieder jaar organiseert de SMCR weer een studiereis. We zullen met een groep van 19 studenten en één wetenschappelijk begeleider (drs. Peter Klok) afreizen naar India. Op vrijdag 27 april vliegen we vanaf Amsterdam naar New Delhi, vanaf waar we na enkele dagen naar Kolkata vliegen. De laatste week zal doorgebracht worden in Bangalore.

De doelgroep van de reis waren studenten die bezig zijn hun bachelor Natuur- en Sterrenkunde af te ronden aan de Radboud Universiteit, of al aan hun master begonnen zijn. Dankzij sponsoring was het mogelijk deze reis aan te bieden voor €650 ±150 per deelnemer. Onder dit bedrag vallen alle kosten voor vervoer, overnachting en dagelijks eetgeld. De kosten voor mogelijke vrijetijdsbesteding werden door deelnemers zelf betaald. Voor deze reis geldt het [verborgen] van de smcr. De studiereis telt mee als vak van 3 ec, en naderhand werden onze ervaringen door de deelnemers in een reisverslag gebundeld. Het reisverslag is hier te vinden: [verborgen].

Als je nog vragen hebt, spreek dan gerust één van de commissieleden aan, ze zijn ook te bereiken via .De Delhicieux:

• Ludo van Alst (Voorzitter)
  • Bram Bekker (Secretaris)
  • Camille Van Speybroeck (Penningmeester)
  • Jeremy de Wit (Verslaglegger)
V.l.n.r.: Bram, Camille, Jeremy, Ludo
Deze studiereis van de Stichting Marie Curie Reizen is mede mogelijk gemaakt door S.V. Marie Curie, nnv, nikhef, eps, nwo, snuf, de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (fnwi) van de Radboud Universiteit en verscheidene onderzoeksafdelingen van het fnwi.